donderdag 30 augustus 2007

Mijn eerste keer

Ik wil met jullie iets delen over mijn eerste keer. Vandaag heb ik namelijk voor het eerst in mijn leven (schandalig eigenlijk) zelf een kwarktaart gemaakt. Ik had op het Internet naar een recept gezocht voor een kwarktaart maar na wat telefonisch overleg met Ingrid (zij belde toevalig om te zeggen dat ze veilig in Groningen was aangekomen) heb ik een aantal ingredienten (de lastigste) achterwege kunnen laten. Het recept is simpel. Namelijk 1 bak kwark van 450 gram, 12 theelepels suiker, een pak lange vingers, 1 blikje mandarijnen of 2 blikjes als het kleintjes zijn een kwart liter slagroom en 7 blaadjes gelatine. Benodigde keukengerei is een mixer, een steelpannetje, een vork en een zeef.

Je legt op de bodem van een springvorm van 26cm de lange vingers. Deze heb je dan pas weer aan het eind nodig. Je doet dan de slagroom in een grote schaal, je doet daarbij de 12 theelepels suiker en je klopt het stijf (niet al te stijf je hoeft er niet mee te plamuren). Je trekt het blik of blikjes mandarijntjes open en laat ze uitlekken in een zeef boven een steelpannetje. De helft van het sap van de mandarijntjes of drink je op (lekker zoet) of gooi je weg. In de andere helft los je de 7 gelatine blaadjes op, al dan niet op een klein vuurtje (stand 3 van de keramische kookplaat in ons geval). Goed oplossen die gelatine anders krijg je harde stukjes in je taart. Als je de gelatine opgelost hebt, dan doe je eerst de kwark door de stijfgeklopte slagroom heen scheppen, dan vervolgens de gelatine en dan de mandarijntjes. Vervolgens alles netjes op de lange vingers in de springvorm gieten en voor 4 uur in de koelkast. Als het goed is heb je dan een overheerlijke kwarktaart.

Ik benieuwd of mijn collega's dat morgen ook vinden.

6 opmerkingen:

Unknown zei

Allereerst van harte gefeliciteerd, maar toen ik
dit vanmorgenvroeg zag kon ik mijn ogen niet geloven, maar na het verhaaltje gelezen te hebben wist ik het zeker.
Mijn complimenten.

Anoniem zei

En??? Vonden ze de taart lekker??

Groetjes Hanneke

Eric zei

Mijn collega's vonden de taart gelukkig lekker. Er is in ieder geval nog niemand ziek geworden (LOL).

Anoniem zei

Super gedaan. Pas op dat je zo'n taart niet met ananas of kiwi maakt. Daar zitten nl. stoffen in die de gelatine oplossen.

Anoniem zei

Fijn dat de taart in de smaak viel :) (en je collega's niet van hun stoel LOL!)

Groetjes Hanneke.

Daan zei

Dat receptje geef ik aan Richard, wie weet kan hij dit ook maken. Lijkt mij zeer smakelijk